A TikTok szerepe a cégek marketingjében

A TikTok a Kínából indult új közösségi felület, mely pillanatok alatt meghódította a világ – főként Z generációs – tartalomfogyasztóit.

Akik nem csak fogyasztják, maguk gyártják is a tartalmakat, ahogyan az már a többi közösségi oldalnál megszokott. A rövid, amatőr videókra már a cégek is felfigyeltek, mint a brandépítés eszközeire, ahol influencereken keresztül igyekeznek elérni célközönségüket.

Annak, aki most vág bele együttműködő influencerek keresésébe, első körben érdemes a portált megismernie, majd a célközönsége érdeklődési köréről, az általuk követett véleményvezérekről tájékozódni. Fontos ezen véleményvezérek esetében átnézni az eddigi tevékenységet, melyből kiderül, mennyire összeegyeztethető márkánk üzeneteivel, illetve hogy van-e már konkurens cég, akivel együtt dolgozik.

 

OKostelefon kézben, kijelzőjén a TikTok.

A követők száma és az aktuális posztok hatására kialakult aktivitás marketing szempontból ad visszajelzéseket, mennyire érdemes komolyan gondolkodni az adott partnerben. Aki már több éve van jelen az adott felületen, annak jellemzően a stílusa is kiforrottabb, és nagyobb gyakorlatának köszönhetően könnyebb lehet vele az együttműködés.

Előfordulhat az is, hogy a más felületekre – Facebook, Instagram – szerződött partnereink jelen vannak TikTokon is. Ilyenkor a meglévő szerződésünket kiegészítve kérhetjük tőle, hogy ezen a felületen is népszerűsítsen minket. Az mindenképpen előny a cégek szempontjából, ha partnerük több felületen is jelen van, közzétesz tartalmakat.

Az influencerekkel való szerződés lényeges elemeiről már korábban írtunk, most nézzük meg, mit mond a GVH.

Mivel a TikTok az egészen fiatal korosztály digitális játszótere, ezért a gyermekeknek szóló reklámokra egy külön útmutatót kell irányadónak tekintenünk. A 14 év alattiak valamint a 14-18 éves korosztály tagjai is kiemelt védelmet kapnak a nekik szóló tartalmakkal szemben, mely tartalmazza, hogy a fiatalkorú a reklámban nem kaphat közvetlen felszólítást a vásárlásra, illetve arra, hogy meggyőzze szüleit a vásárlásról.

A legtöbb gyermek már rendelkezik okostelefonnal, és 11-12 éves korban már a többségük regisztrált a különféle közösségi csatornákon. Persze a legtöbb helyen magasabb életkorhoz kötött a regisztráció. A reklámoknál – ami jelenti az influencer marketinget is – külön figyelmet kell fordítani arra, hogy nem szólíthat meg gyermekeket. Az együttműködést a TikTok felületén is éppúgy jelezni kell, legtöbbször a hashatgek használatával teszik ezt meg a véleményvezérek. Azért is fontos ez, mert bár növekszik a tudatosság a reklámokkal kapcsolatban, a 18 éven aluli fiatal számára nem feltétlenül egyértelmű, ha nincs jelölve.

Mindez olyan helyzeteket okozhat, mint például egy emelt díjas szolgáltatás, ami kimondottan a fiatal korosztályt célozza meg. Ők utána feltöltik a saját videóikat a közösségi felületekre, és egy ponton túl, ha nincs jelölve, már nem visszakövethető, mi volt promóció, és mi saját vélemény.

Lehet-e gyermek influenszer?

Sok esetben maguk az influencerek is gyerekek, így itt sokkal szigorúbb etikai elvárásoknak kell megfelelnie a hirdetőknek is, amelynek kereteit éppúgy szerződésbe foglalva érdemes rögzíteni egy párbeszéd után. A szerződéskötés a 18 éven aluli fiatalok esetében többségében szülői hozzájárulással lehetséges. Éppen ezért ha szerződésszegés vagy elállás következik be, a szülő felelősségénél fogva éppolyan következményeket von maga után, mintha nagykorú követte volna el.

A jog szerint a 15 éves nappali tagozatos gyermekek is vállalhatnak munkát a szünidőben. 16 éves kortól pedig szülői engedéllyel már azon kívül is dolgozhatnak. Természetesen az adófizetési kötelezettség rájuk is vonatkozik.

 

Étel megörökítése okostelefonnal.

A TikTok frissessége, újdonsága miatt lehet fontos a cégek márkaépítésében. Újdonsága révén még könnyebben lehet több követőre szert tenni, mint a régi motoros közösségi oldalaknál. Egyre gyakoribb az a modell is – ami különösen webshopok esetében mérhető – hogy az influencer által generált eladások után fizetnek a cégek. Ez kevesebb kockázatot rejt magában, mégis fontos jogilag megfelelően körülírni a feltételeket.

A többnyire fiatalkorúakkal való együttműködés, és a nekik szóló promóció miatt különösen fontos a megfelelő jogi háttér megteremtése. Ez mindkét felet védi és biztosítja a hosszú távon gyümölcsöző kapcsolatot.

Jogi segítségre van szüksége? Keressen bizalommal!

drweidinger