Az influencer marketing és jogi buktatói

Az influencer marketing napjainkban egy kiemelt fontosságú terület, ami nagyon jól működik, hiszen általa óriási tömegeket lehet elérni, s mivel a márkák olyan közismert influencereken keresztül tolmácsolják az üzeneteiket, akiknek adnak a szavára az emberek, így bizonyosan borítékolható a siker.

Az influencer marketing jövőjét illetően számos elképzelés dívik, mindenesetre az már most érzékelhető, hogy egyre inkább nő az egymással rivalizáló influencerek száma, akik komoly pénzeket tesznek zsebre egy-egy jól irányzott, a közösségi médiában megosztott tartalomért.

Mindemellett, várhatóan egyre több hitelrontási problémával kell majd szembenézniük a márkáknak, ugyanis minden közösségi szereplő „a saját malmára hajtja a vizet”, ennek érdekében pedig nem riadnak vissza a hamis hírek, negatív reklámok terjesztésétől sem.

Mintegy két év múlva bizonyára már élesben szembesülhetünk majd a bloggerek, influencerek iránti bizalom ütemes csökkenésével, ugyanis a kereskedelmi célok eléréséért végzett törekvések kontrollálhatatlanok lesznek. A reklámozás pénzügyi és etikai szabályozása nagy kihívást jelent majd a jogrend számára.

Az influencer marketing jövőbeli szerepe és talpon maradása tehát igen kiszámíthatatlan, az azonban biztos, hogy jelenleg virágkorát éli, ezért vállalkozóként mindenképpen érdemes elgondolkodni azon, hogy termékünk, szolgáltatásunk népszerűsítése érdekében belekóstolunk az influencer marketingbe.

Jogi tudnivalók, mire figyeljünk?

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) marketinggel kapcsolatos jogsértések miatt akár milliós bírságokat is kiszabhat, mely egyaránt érinti az influencert és a reklámozót.

Éppen ezért, amikor egy márka ellenszolgáltatást biztosít egy influencernek, amiért az véleményezi a termékét, kötelező módon fel kell tüntetni ezt a tényt az illető média felületen, például: #reklám, #hirdetés megjelölések használata által.

Ellenszolgáltatásnak minősül minden olyan ösztönző tényező (mint például: pénzbeli juttatás, kedvezmény, ruházati- vagy kozmetikai termék, belépőjegy, gépjárműhasználat, stb.) amiért egyébként az influencernek fizetni kellene. Kötelesek tehát a márkák felügyelni az összes olyan média felületet, amiben szó esik róluk, és meggyőződni arról, hogy fel van tüntetve: szponzorált tartalomról van szó. Ezzel a fogyasztókat védik az állami szervek, s igyekszenek rábírni az influencert, s a márkát, hogy őszinték legyenek a célközönséggel.

A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény (Fttv.) alapján tehát minden olyan poszt vagy videó tisztességtelen kereskedelmi eljárásnak minősül, amiből nem derül ki egyértelműen a fogyasztók számára, hogy az influencer a véleményezésért ellenszolgáltatást kapott. Ez az úgynevezett „szerkesztői tartalomnak álcázott reklám”, amit messziről kerüljünk el.

Ugyanakkor a GVH álláspontja szerint a hashtagek között első helyen megjelölt reklám kifejezés önmagában még közel sem elegendő a megfeleléshez, mivel arra is figyelni kell, hogy a fogyasztók számára a reklám ténye jól észlelhető legyen, illetve, hogy az adott vállalkozást tudják beazonosítani.

Tudok segíteni

Ügyvédként segítséget nyújthatok önnek olyan szerződéses keret kidolgozásában, melyben rögzítésre kerül, hogy a választott influencertől milyen reklámozási gyakorlatot vár el a vonatkozó jogszabályok és a GVH iránymutatása alapján, továbbá a saját védelme érdekében azokat az elvárásokat is belefoglalhatjuk egy írásos szerződésbe, mely az influencert például arra kötelezi, hogy a jogszabályoknak nem megfelelő posztokat azonnal távolítsa el, illetőleg, hogy a reklám jelleg feltüntetésének hiánya szerződésszegésnek tekinthető.

 

Ügyvédi segítségre van szüksége? Vegye fel velem a kapcsolatot!