A digitalizáció egyik percről a másikra írja át a cégek online megjelenését, tevékenységét és marketingjét egyaránt.
Keressük meg most együtt a módját, hogyan népszerűsítse cégét a közösségi médiában.
Social proof
Egyre nagyobb szerepet kap a social proof, mely lényegében független véleményt jelent, ami egy felmérés szerint a vásárlók 90%-át befolyásolja a választásban. Jelentőségét növeli, hogy hitelesebbnek érezzük az ilyen véleményeket a fizetett reklámoknál. Hiszen optimális esetben a hírvivőknek semmilyen előnyük nem származik abból, hogy tapasztalatukat megosztják a közösségi felületeken. Az elkötelezettségük, pozitív élményeik csökkentik a kockázatot az új vásárlók szemében, ezért a cégek tartalomgyártásából is egyre nagyobb szerepet vállalnak az elégedett felhasználók.
Elterjedt ezért, hogy a cégek fizetett vagy egyéb, anyagi juttatásokon alapuló megegyezésekkel igyekeznek maguk mellé állítani olyan embereket, akik nagyszámú követőtáboruk szemében hitelesek. Az együttműködéseknek különböző formái vannak annak függvényében, hogy milyen reklámtevékenységet folytatnak a bevont szószólók. A véleményvezérek – ahogy a nevük is mutatja – egy trendet határoznak meg, egy csoport véleményét befolyásolják. A márkanagykövet már a saját csatornáit használja egy márka népszerűsítésére. Végül, de nem utolsó sorban a márka hírnöke, arca lehet olyan ismert ember, akit felkérnek erre, és így hivatalosan is ő fogja képviselni a márkát.
Kié a felelősség?
Az első két esetben felmerül a kérdés, hogy ki vállalja a felelősséget az így megjelenő tartalmakért és hogyan lehet mindezt jogilag szabályozni, hiszen az ilyen típusú marketing a jog területén is újszerű megoldásokat igényel.
Egy adott termékről való véleménynyilvánítás nem törvénybe ütköző. Ellentétben azzal, ha valótlan állítások is elhangzanak egy ismert ember részéről, hogy ellenszolgáltatás fejében előnyhöz juttassa az őt megbízó céget.
A követőik számára sok esetben az sem volt egyértelmű, hogy reklámot látnak, mert a megbízott influencer célja az, hogy minél „organikusabbként” tálalja a hirdetést. Ezt szabályozza ma már az a törvény, amely kötelezi az influencert arra, hogy megjelenítse, fizetett tartalmat tesz közzé. Ezt többnyire a #reklám, #hirdetés, #szponzorált tartalom jelölésekkel szokták megtenni, vagyis jelölik, hogy piaci magatartást valósítanak meg. Irányadóként a GVH nyújt támpontokat az így megjelenített hirdetések létrehozásához. Ilyen például, hogy a reklám célú tartalmaknak egyszerűeknek és jól érthetőeknek kell lenniük. Valamint, hogy a fizetett együttműködésre utaló hashtageknek továbbkattintás nélkül láthatónak kell lenniük bármilyen eszközről.
Az influencerek felelőssége itt véget ér, de vajon hol kezdődik az őket megbízó vállalkozásoké?
A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot, a fogyasztók megtévesztését mindkét fél felelőssége elkerülni. Azok a vállalkozások vonhatóak felelősségre ebben az esetben, akiknek érdekükben állt a félrevezető reklámok megjelentetése, kereskedelmi előnyük származott belőle.
Itt az adott kereskedelmi gyakorlat (az influencer tevékenysége) és a vállalkozásnál a termék értékesítése (vagy más előny) között okozati összefüggésnek is kell lennie. Sok esetben több vállalkozás is érintett lehet. Például egy üzletlánc, ahol az influencer által népszerűsített terméket kedvezményesen meg lehet vásárolni, és erre felhívja a figyelmet.
A szabályozás szerint elmondható, hogy a népszerűsített termék gyártója, forgalmazója, kiskereskedője, szolgáltatója egyaránt felelősségre vonható a GVH által.
Noha az ilyen típusú reklámok jelentősége ma még folyamatosan növekszik, egyre inkább inflálódni fog, hiszen a kereskedelmi behatás korlátozhatatlan. Az egyre gyakoribb szponzorált tartalom megjelenítése egy idő után az infulencereket is reklámtáblákká változtatja, ami a ma még oly értékes hitelességüket kérőjelezi meg. Addig azonban érdemes a marketingügynökségekkel közösen olyan jogi iránymutatást kidolgoznia a cégeknek, mellyel az előnyeit élvezhetik a márkanagykövetek és véleményvezérek munkálkodásának a cégük érdekében.
Szeretne tisztán látni a közösségi médiában történő kereskedelmi gyakorlat alkalmazására, és cégét népszerűsítő együttműködőkkel kapcsolatos szerződést kötni? Forduljon hozzám!