A GVH szerint nemcsak az adott oldal „szerkesztője” tartozik felelősséggel bizonyos jogsértések ügyében.
A reklámozó és a bejegyzés közzétételében, létrehozásában közreműködő közvetítő (pl.: ügynökség) is felelősséggel tartozhat a közösségi médiában az influencerek és más, jelentős követői bázissal rendelkezők bejegyzésein keresztül megvalósuló reklámozás egyértelmű jelölésének elmaradásáért. Járjuk kicsit körbe az influencer marketing szabályait.
A versenyfelügyeleti eljárásokról a közelmúltban
A közösségi médiában influenceren keresztül történő reklámozással kapcsolatban több eljárást zárt le 2017-2018-ban a Gazdasági és Versenyhivatal (GVH) azzal, „hogy számos versenyfelügyeleti eljárás lenne indítható” rövid távon azonban a különböző piaci szereplőknek iránymutatást nyújtó kötelezettségvállalást tartotta megfelelőnek. Kasza Tibi, Rubint Réka, Dukai Regina Facebook és Instagram posztjai, sztorijai már biztosan GVH kompatibilisek.
Sok influencer profilján a különböző stílusú, formájú és tartalmú posztok között nincs utalás arra (vagy nem egyértelmű), hogy reklámról van szó. Úgy jelennek meg fizetett vagy egyéb módon támogatott, nem független tartalmak, hogy nem világos bennük a reklámozási szándék. Nem minősül független véleménynek vagy semleges tartalomnak az olyan poszt, amelynek közzétételében gazdaságilag is közvetlenül érdekelt a közzétevő influencer. Ilyen érdekeltség például a pénzfizetés, keretszerződés, ajándékba adott termék vagy szolgáltatás, osztalék, jutalék, egyéb bevétel, stb.
Mi várható akkor, ha az influencer nem megfelelően reklámoz?
Amerikában már 2015 óta bírságol az illetékes fogyasztóvédelmi hatóság a nem megfelelő reklámozás miatt. Kérdés, hogy mikor látja úgy Magyarországon a GVH, hogy a bírság lesz a visszatartó erő az influencerek, ügynökségek, márkák számára.
Az előírások Amerikában például már részletesen kiterjednek a közzététel módjára. Például a Snapchat esetén, ha a felhasználó szponzorált tartalmakat oszt meg, a támogatót a kép fölé kell helyeznie. Mindezt olyan, világos betűtípussal, amely éles ellentétben áll a háttérrel. Ez egyéb, kizárólag képmegosztó platformoknál is hasonlóképp működik.
A márka címkézése egy fényképen jóváhagyásnak minősül. Ez azt feltételezi, hogy kötelessége, hogy bármilyen anyagi kapcsolatot feltárjon a posztoló influencer és a márka között. A GVH szerint például a #Köszönöm, #partner vagy #Promóció megjelöléssel valószínűsíthetően nem válik világossá az üzleti kapcsolat jellege a fogyasztók számára. Álláspontom szerint a „kétértelmű” közzétételek, például a #Ambassador vagy a #Collab sem hatékony közzététel.
Csak azért, mert egy közösségi média létrehozta a „nyilvánosságra hozatali” mechanizmust, nem jelenti azt, hogy megfelel a GVH közzétételi követelményeinek.
Őszi blogcikkemben részletesen bemutatom a GVH által a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt indult versenyfelügyeleti eljárásban az egyes ügynökségek, márkák és influencerek által teljesített vállalásokat.
Amennyiben szerződést kíván kötni közösségi médiában történő kereskedelmi gyakorlat alkalmazására, reklámok megjelölésére, úgy a szerződéskötés során alkalmazandó speciális klauzula és az influencer által megjelenítendő szöveg és elhelyezése kapcsán forduljon hozzám!