Online promóciós játékok, nyereményjáték

Avagy hogyan szervezzen nyereményjátékot cége, különös tekintettel az online felületein.

Akár ez is lehetne az alcím, hiszen az online promóciós játékok eszköze igen népszerű a márkaépítés mechanizmusában éppúgy, mint a forgalom felpörgetésére.

A marketing cégek éppen ezért ontják magukból a kreatívabbnál kreatívabb ösztönzőket, melyekkel nagyobb tömegeket lehet megmozgatni, új követőket szerezni, és persze a konkurencia is használja.

Vannak azonban olyan jogi tudnivalók, amik buktatói is lehetnek a nyereményjátékoknak, ezért nem árt felkészülnünk, hogy a jogi alapok lefektetése után nyugodtan tudjunk a kreatív döntésekre összpontosítani akár a cégünk, ügynökség, vagy influencer a saját felületén indítja a nyereményjátékot.

 

Elsőként vizsgáljuk meg azt, hogy mi számít szerencsejátéknak, és mi nyereményjátéknak jogi szempontból.

A szerencsejáték során pénz vagy vagyoni érték befektetése a feltétele annak, hogy részt vehessen a játékos. Itt azonban olyanra is érdemes gondolnunk, mint például egy emelt díjas sms elküldése. A nyeremény szintén pénz vagy vagyoni értékű jogi, és a nyerési esély (szinte) kizárólag a véletlenen múlik.

A szerencsejáték így egy külön kategóriát képez, ahol engedélyre vagy bejelentésre van szükség, amelynek részleteibe most nem bocsátkozunk, azonban nézzük meg a gyakran már Facebookon, Instagramon szervezett promóciós játékok jogi hátterét!

 

Ellentétben a nyereményjátékkal, ahol nem minden esetben kell engedélyt kérnünk. Például nem szükséges engedély vagy bejelentés, ha nem folyamatosan tartó játékról van szó, vagy ha például egy eseményen sorsolással nyerhetnek a jelenlévő résztvevők (ez esetben ők fizethetnek is a sorsjegyért). A sorsjegyek száma az 5000 darabot, a nyeremények összértéke az 500 000 forintot nem érheti el. A sorsolás értéke – ami a termék is lehet – a sorsjegyek összértékének 80%-át meg kell haladja.

Ha ezeket a feltételeket nem tudjuk együttesen teljesíteni, akkor minimum 10 nappal korábban be kell jelenteni a hatóságnak.

De mi a helyzet az online nyereményjátékokkal, amelyekre ma már sokkal gyakrabban kerül sor?

Ha megálmodtuk a játék koncepcióját, akkor jöhet a szabályzat megírása, melynek a következő kérdésekre kell választ adnia: Mi(k) a játékban való részvétel feltétele(i)? Ki jogosult részt venni a játékban? Ki nem jogosult? Meddig tart a nyereményjáték? Hogyan és mikor történik a sorsolás? Hogyan kerül értesítésre a nyertest? Itt különösen fontos, hogy csak olyan adatokat kérjünk be tőle, amelyek feltétlenül szükségesek a nyeremény átadásához. A megfelelő GDPR szabályozásnak természetesen rendben kell lennie, mielőtt adatfeldolgozásra készülünk.

Hol és hogyan veheti át a nyereményét? Ez utóbbi fontos lehet olyan szempontból is, hogy ha webáruház hirdeti a játékot, külföldre szállít-e?

Ha nem, akkor ki kell zárnunk a játékból azokat, akik az országunkon kívül tartózkodnak.

Ha pedig már a sorsolásnál tartunk, gyakran merül fel kérdésként, hogy van-e szükség közjegyző jelenlétére. Egyszerű a válasz: ha a szerencsejáték törvény hatálya alá tartozik a játék, akkor van szükség közjegyző közreműködésére, ha nem, akkor nélküle is szabályos.

Utóbbi esetben számtalan online véletlenszám generátor vagy sorsoló áll rendelkezésre, melyek egyrészt anonimizáltak, másrészt a sorsolásról készült PDF jegyzőkönyv bármikor előhívható, ellenőrizhető. Ilyenkor a játékosok adatbázisából történik a sorsolás egy egyszerű, bárki számára elérhető program segítségével, ahol a feltételeket mi adhatjuk meg. Több ilyen online sorsoló program egyébként ingyenes.

 

Ezen túl fontos a szabályzatnak azt is tartalmaznia, kihez fordulhat a játékos jogorvoslatért?

A közösségi platformok elhatárolódnak a felelősségvállalástól a játékok tartalmát illetően, hiszen ők csak a felületet biztosítják, ez pedig a szabályzatunkba is kerüljön bele.

Minden részletet körültekintően le kell írnunk azért, hogy elejét vehessük a későbbi esetleges jogvitáknak, illetve így a résztvevőknek sem marad kérdésük a játék feltételeivel és tisztaságával kapcsolatban.

A játék népszerűsítése – mely nem lehet megtévesztő és félrevezető – éppúgy ügyvédi kérdés, utána léphetnek be a marketingesek.

És ha azt hinnénk, hogy ezután hátradőlhetünk, akkor még a nyereményjátékok adózásáról is érdemes tájékozódnunk.

Noha a céges nyereményjátékok nem tartoznak a legegyszerűbben használható marketing eszközök közé, népszerűségük mégis azt mutatja, érdemes élni velük.

Hozzáértő jogi segítséggel felvértezve bátran vághatunk bele követőink mozgósításába vagy új követők szerzésébe az online promóciós játékok eszközével is.

Cége nyereményjátékkal kapcsolatos szabályozást szeretné jogi szempontból is tisztán látni, kezelni? Forduljon hozzám!

 

drweidinger