A nyereményjáték nem szerencsejáték!: Online promóciós játékok, nyereményjáték

Avagy hogyan szervezzen nyereményjátékot cége, különös tekintettel az online felületein. – Ez is lehetne az alcím, hiszen ez a promóciós eszköz igen népszerű a márkaépítés eszközeként éppúgy, mint a forgalom felpörgetésére.

A marketing cégek éppen ezért ontják magukból a kreatívabbnál kreatívabb ösztönzőket, melyekkel nagyobb tömegeket lehet megmozgatni, új követőket szerezni, és persze a konkurencia is használja.

Vannak azonban olyan jogi tudnivalók, amik buktatói is lehetnek a nyereményjátékoknak, ezért nem árt felkészülnünk, hogy a jogi alapok lefektetése után nyugodtan tudjunk a kreatív döntésekre összpontosítani akár a cégünk, ügynökség, vagy influencer a saját felületén indítja a nyereményjátékot.

Elsőként vizsgáljuk meg azt, hogy mi számít szerencsejátéknak, és mi nyereményjátéknak jogi szempontból.

A szerencsejáték során pénz vagy vagyoni érték befektetése a feltétele annak, hogy részt vehessen a játékos. Itt azonban olyanra is érdemes gondolnunk, mint például egy emelt díjas sms elküldése. A nyeremény szintén pénz vagy vagyoni értékű jogi, és a nyerési esély (szinte) kizárólag a véletlenen múlik.

A szerencsejáték így egy külön kategóriát képez, ahol engedélyre vagy bejelentésre van szükség, amelynek részleteibe most nem bocsátkozunk, azonban nézzük meg a gyakran már Facebookon, Instagramon szervezett promóciós játékok jogi hátterét!

 

Ellentétben a nyereményjátékkal, ahol nem minden esetben kell engedélyt kérnünk. Például nem szükséges engedély vagy bejelentés, ha nem folyamatosan tartó játékról van szó, vagy ha például egy eseményen sorsolással nyerhetnek a jelenlévő résztvevők (ez esetben ők fizethetnek is a sorsjegyért). A sorsjegyek száma az 5000 darabot, a nyeremények összértéke az 500 000 forintot nem érheti el. A sorsolás értéke – ami a termék is lehet – a sorsjegyek összértékének 80%-át meg kell haladja.

Ha ezeket a feltételeket nem tudjuk együttesen teljesíteni, akkor minimum 10 nappal korábban be kell jelenteni a hatóságnak.

De mi a helyzet az online nyereményjátékokkal, amelyekre ma már sokkal gyakrabban kerül sor?

Ha megálmodtuk a játék koncepcióját, akkor jöhet a szabályzat megírása, melynek a következő kérdésekre kell választ adnia: Mi(k) a játékban való részvétel feltétele(i)? Ki jogosult részt venni a játékban? Ki nem jogosult? Meddig tart a nyereményjáték? Hogyan és mikor történik a sorsolás? Hogyan kerül értesítésre a nyertest? Itt különösen fontos, hogy csak olyan adatokat kérjünk be tőle, amelyek feltétlenül szükségesek a nyeremény átadásához. A megfelelő GDPR szabályozásnak természetesen rendben kell lennie, mielőtt adatfeldolgozásra készülünk.

Hol és hogyan veheti át a nyereményét? Ez utóbbi fontos lehet olyan szempontból is, hogy ha webáruház hirdeti a játékot, külföldre szállít-e?

Ha nem, akkor ki kell zárnunk a játékból azokat, akik az országunkon kívül tartózkodnak.

Ha pedig már a sorsolásnál tartunk, gyakran merül fel kérdésként, hogy van-e szükség közjegyző jelenlétére. Egyszerű a válasz: ha a szerencsejáték törvény hatálya alá tartozik a játék, akkor van szükség közjegyző közreműködésére, ha nem, akkor nélküle is szabályos.

Utóbbi esetben számtalan online véletlenszám generátor vagy sorsoló áll rendelkezésre, melyek egyrészt anonimizáltak, másrészt a sorsolásról készült PDF jegyzőkönyv bármikor előhívható, ellenőrizhető. Ilyenkor a játékosok adatbázisából történik a sorsolás egy egyszerű, bárki számára elérhető program segítségével, ahol a feltételeket mi adhatjuk meg. Több ilyen online sorsoló program egyébként ingyenes.

Ezen túl fontos a szabályzatnak azt is tartalmaznia, kihez fordulhat a játékos jogorvoslatért?

A közösségi platformok elhatárolódnak a felelősségvállalástól a játékok tartalmát illetően, hiszen ők csak a felületet biztosítják, ez pedig a szabályzatunkba is kerüljön bele.

Minden részletet körültekintően le kell írnunk azért, hogy elejét vehessük a későbbi esetleges jogvitáknak, illetve így a résztvevőknek sem marad kérdésük a játék feltételeivel és tisztaságával kapcsolatban.

A játék népszerűsítése – mely nem lehet megtévesztő és félrevezető – éppúgy ügyvédi kérdés, utána léphetnek be a marketingesek.

És ha azt hinnénk, hogy ezután hátradőlhetünk, akkor még a nyereményjátékok adózásáról is érdemes tájékozódnunk.

Noha a céges nyereményjátékok nem tartoznak a legegyszerűbben használható marketing eszközök közé, népszerűségük mégis azt mutatja, érdemes élni velük.

Hozzáértő jogi segítséggel felvértezve bátran vághatunk bele követőink mozgósításába vagy új követők szerzésébe ezen a módon.

Cége nyereményjátékkal kapcsolatos szabályozást szeretné jogi szempontból is tisztán látni, kezelni? Forduljon hozzám!

 

Ügyvédi segítségre van szüksége? Vegye fel velem a kapcsolatot!