A koronavírus a webshopok forgalmának ugrásszerű megnövekedését hozta.
Pénzforgalmuk a várakozások szerint globálisan 5 billió dollárra nő a 2021-es évben, szemben a 2019-ben elért 3,5 billióval. Ez a változás pedig magával hozta a jogszabályok változását is, melyek 2021. január 1-től érintik hazánkban a webshop tulajdonosokat. Módosuló jogszabályok webshopoknak – tekintsük át együtt a változásokat.
Azért is érdemes aktualizálnunk a kereskedelmi tevékenységünk és az általános szerződési feltételeket, mert a webáruházak gyakran céltáblái a fogyasztóvédelmi ellenőrzéseknek.
Nézzük végig, mikre kell nagyobb figyelmet fordítanunk!
Kezdjük két alapvető fogalom tisztázásával, melyeket érint a változás: a jótállás és a garancia. A két szó jelentése valójában mindössze annyiban különbözik, hogy míg a hivatalos változat szerint jótállásról beszélünk, addig a köznyelvben garanciát tud vásárlónk érvényesíteni.
A jótállás hungarikumnak számít, most pedig sávosan,értékhatár alapon nő meg a jótállási időszak, akár 3 évre is.
A sávok és időszakok így alakulnak 2021. január 1-től:
- 10-100 ezer forintos értékhatárig 1 év jótállás
- 100-250 ezer forintos értékhatárig 2 év jótállás
- 250 ezer forint értékhatár felett 3 év jótállás jár.
Az átadás napja minősül a jótállás kezdő dátumának. Ha pedig javításra kerül a sor, akkor a jótállási idő meghosszabbodik azzal az idővel, amíg a vásárló nem tudta használni a terméket.
Meghibásodás esetén 30 napot meghaladó javításkor kötelezővé válik a csere, ha pedig nem javítható a termék, akkor 8 napon belül cserére kell kerüljön a sor. Ha javítható a termék, de meghaladja a javítás a 15 napot, akkor a kereskedő köteles értesíteni a vásárlót a javítás határidejéről. Mivel a határidők változnak, így különösen érdemes azoknak a cégeknek figyelniük erre, akik kiszervezik a szervizt. Különösen azért lényeges ez, mert most már a vásárló maga döntheti el, hogy a kereskedő által megadott székhelyre, telephelyre, fióktelepre, vagy javítószolgálathoz viszi vissza a javításra szoruló terméket.
Termékcsere és a visszafizetés feltételei
A termék negyedszeri meghibásodása esetén – ha a hiba nem ugyanaz volt – 8 napon belüli cserére, vagy vételár visszafizetésre jogosult a vevő. A felbontott csomagolás visszaszolgáltatása pedig nem feltétele a jótállási jogok érvényesítésének. Ha a hiba eredetét szakértő határozza meg, akkor az általa adott vélemény tartalmától nem térhet el a kereskedő. Pontosításra kerülnek olyan részletek, mint hogy hogyan értesítse a szervíz a kereskedőt, illetve a jótállási jegy tartalma is megváltozik. Emellett elektronikus jótállási jegy is elérhetővé válik.
Azon termékek köre is kibővül, amik jogosultak a kötelező jótállásra. A jótállás egyébként a kereskedő és magánszemély között érvényes, cég vagy jogi személy mindössze a szavatosságra jogosult. Az idei év változásai kedveznek a fogyasztóknak, nagyobb nyomás alá helyezik azonban a kereskedőket. A szabályok ugyanis már a 2020-ban bevételezett, de 2021-ben értékesített termékekre is vonatkoznak. Kérdés, hogy miként jelenik majd meg mindez az árképzésben!? Az ezen változásokra való felkészülést nem mulaszthatja el egyetlen vállalkozás sem, amely online értékesít.
Ügyvédi segítségre van szüksége? Vegye fel velem a kapcsolatot!